Bruce Springsteen – TOP56-biisit: 11 – Rosalita (Come Out Tonight)

Albumilta The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle (1973).

Rosie, come out tonight!

Jos kahdelta ensimmäiseltä Springsteen-levyltä pitäisi nostaa jokin fanisuosikki ylitse muiden, olisi se todennäköisesti Rosalita (Come Out Tonight). Bändi keikkaili tuolloin paljon lämmittely-yhtyeenä suuremmille nimille ja Bruce yrittikin omien sanojensa mukaan luoda teoksen, jolla kiinnittää muita esiintyjiä seuraamaan tulleen yleisön huomio. Tuollaisena “show stopperina” Rosalita onkin toiminut jo yli neljänkymmenen vuoden ajan.

Meno on villiä ja rönsyilevää, johtuen erityisesti Vini Lopezin jazz-vivahteisesta rumputyöskentelystä. Tempo on reipas ja vaikkei sävellys kuluta hirvittävästi erityisiä sointuja, on rakenteessa paljon vivahteita ja yllättäviä vaihteluita teoksen osissa. Välillä kuultavissa instrumentaalipätkissä on jopa jotain psykedeelistä, tyyliä, jota harvoin Springsteenin biiseissä kuulee.

Teksti ja tarina ovat rock ’n’ roll-romantiikkaa nuoren Springsteenin kynästä. Kertoja laulaa Rosalitalleen ja ajatukset sinkoilevat sellaisella vauhdilla, että saa kuunnella kerran jos toisenkin saadakseen käsityksen tapahtumien kulusta. Lyhykäisyydessään ne menevät jotenkin näin: kertoja julistaa rakkauttaan Rosielle nuorison pirskeiden lähestyessä. Hän vakuuttaa että tämä on ns. “real deal” liki epätoivon vimmalla, jota jo edellä mainittu bändin välillä melkein lapasesta lähtevä soitto tehostaa. Tajunnanvirta vain kiihtyy säkeistöjen ja tarinan kertyessä. Kertojan itseluottamus ja tahto saada Rosie on kova eivätkä sen tielle asetu edes tytön ongelmalliset vanhemmat: “I ain’t here for business / I’m only here for fun / and Rosie you’re the one”.

Vaikka henkilöitä luetellaan melkoinen lista, pysyy biisin bile-ydin mukana loppuun saakka. Toisaalta taustalla on myös varmasti Brucen omakohtaista historiaa: kun tiedetään isäukon suhtautuminen “siihen hemmetin kitaraan” ja sen soittajaan, on levytyssopimus avannut mahdollisuuksia myös hänelle itselleen kuten Rosien perään haikailevalle kertojallekin.

Rosalitan perintö Springsteenin kavalkaadissa on kiistaton. Se toimi keikkojen päätösnumerona vuosikymmenen ajan (1973-1984) ja viritti ilta toisensa perään hallit ja areenat hurmokseen, joka loi myös Springsteenille ja ESB:lle maineen legendaarisen kovana liveaktina. Vuosien varrella se kuitenkin lakkasi hengittämästä pudoten biisilistoilta Born in the U.S.A.-kiertueella vuonna 1984. Sittemmin esiintymiset ovat olleet harvinaisia (pari kertaa vuosina ’85 ja ’88), ja 90-luku vierähti liki kokonaan ennenkuin “Rosie” elvytettiin, missäpä muuallakaan kuin New Jerseyssä, viidentenätoista ja viimeisenä iltana Continental Airlines Arenalla. Sittemmin sitä on kuultu useammin aina silloin tällöin keikkojen loppuhetkillä, jolloin se jyrää edelleen vastustamattomasti. Omalla toivelistallani tämä on aika korkealla: kunpa joskus vielä osuisi kohdalle.

Spread out now Rosie, doctor come cut loose her mama’s reins
You know playin’ blindman’s bluff is a little baby’s game
You pick up Little Dynamite, I’m gonna pick up Little Gun
And together we’re gonna go out tonight and make that highway run
You don’t have to call me lieutenant Rosie and I don’t want to be your son
The only lover I’m ever gonna need’s your soft sweet little girl’s tongue
Rosie you’re the one

Dynamite’s in the belfry playin’ with the bats
Little Gun’s downtown in front of Woolworth’s tryin’ out his attitude on all the cats
Papa’s on the corner waitin’ for the bus
Mama she’s home in the window waitin’ up for us
She’ll be there in that chair when they wrestle her upstairs
’Cause you know we ain’t gonna come
I ain’t here for business
I’m only here for fun
And Rosie you’re the one

Rosalita jump a little lighter
Senorita come sit by my fire
I just want to be your love, ain’t no lie
Rosalita you’re my stone desire

Jack the Rabbit and Weak Knees Willie, you know they’re gonna be there
Ah, sloppy Sue and Big Bones Billie, they’ll be comin’ up for air
We’re gonna play some pool, skip some school, act real cool
Stay out all night, it’s gonna feel all right

So Rosie come out tonight, baby come out tonight
Windows are for cheaters, chimneys for the poor
Closets are for hangers, winners use the door
So use it Rosie, that’s what it’s there for

Rosalita jump a little lighter
Senorita come sit by my fire
I just want to be your love, ain’t no lie
Rosalita you’re my stone desire

Now I know your mama she don’t like me ’cause I play in a rock and roll band
And I know your daddy he don’t dig me but he never did understand
Papa lowered the boom, he locked you in your room
I’m comin’ to lend a hand
I’m comin’ to liberate you, confiscate you, I want to be your man
Someday we’ll look back on this and it will all seem funny

But now you’re sad, your mama’s mad
And your papa says he knows that I don’t have any money
Tell him this is his last chance to get his daughter in a fine romance
Because the record company, Rosie, just gave me a big advance
My tires were slashed and I almost crashed but the Lord had mercy
My machine she’s a dud, I’m stuck in the mud somewhere in the swamps of Jersey

Hold on tight, stay up all night ’cause Rosie I’m comin’ on strong
By the time we meet the morning light I will hold you in my arms
I know a pretty little place in Southern California down San Diego way
There’s a little cafe where they play guitars all night and day
You can hear them in the back room strummin’
So hold tight baby ’cause don’t you know daddy’s comin’

https://www.youtube.com/watch?v=kaCwTreoLvM
Albumilta The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle (1973).

Rosie, come out tonight!

Jos kahdelta ensimmäiseltä Springsteen-levyltä pitäisi nostaa jokin fanisuosikki ylitse muiden, olisi se todennäköisesti Rosalita (Come Out Tonight). Bändi keikkaili tuolloin paljon lämmittely-yhtyeenä suuremmille nimille ja Bruce yrittikin omien sanojensa mukaan luoda teoksen, jolla kiinnittää muita esiintyjiä seuraamaan tulleen yleisön huomio. Tuollaisena “show stopperina” Rosalita onkin toiminut jo yli neljänkymmenen vuoden ajan.

Meno on villiä ja rönsyilevää, johtuen erityisesti Vini Lopezin jazz-vivahteisesta rumputyöskentelystä. Tempo on reipas ja vaikkei sävellys kuluta hirvittävästi erityisiä sointuja, on rakenteessa paljon vivahteita ja yllättäviä vaihteluita teoksen osissa. Välillä kuultavissa instrumentaalipätkissä on jopa jotain psykedeelistä, tyyliä, jota harvoin Springsteenin biiseissä kuulee.

Teksti ja tarina ovat rock ’n’ roll-romantiikkaa nuoren Springsteenin kynästä. Kertoja laulaa Rosalitalleen ja ajatukset sinkoilevat sellaisella vauhdilla, että saa kuunnella kerran jos toisenkin saadakseen käsityksen tapahtumien kulusta. Lyhykäisyydessään ne menevät jotenkin näin: kertoja julistaa rakkauttaan Rosielle nuorison pirskeiden lähestyessä. Hän vakuuttaa että tämä on ns. “real deal” liki epätoivon vimmalla, jota jo edellä mainittu bändin välillä melkein lapasesta lähtevä soitto tehostaa. Tajunnanvirta vain kiihtyy säkeistöjen ja tarinan kertyessä. Kertojan itseluottamus ja tahto saada Rosie on kova eivätkä sen tielle asetu edes tytön ongelmalliset vanhemmat: “I ain’t here for business / I’m only here for fun / and Rosie you’re the one”.

Vaikka henkilöitä luetellaan melkoinen lista, pysyy biisin bile-ydin mukana loppuun saakka. Toisaalta taustalla on myös varmasti Brucen omakohtaista historiaa: kun tiedetään isäukon suhtautuminen “siihen hemmetin kitaraan” ja sen soittajaan, on levytyssopimus avannut mahdollisuuksia myös hänelle itselleen kuten Rosien perään haikailevalle kertojallekin.

Rosalitan perintö Springsteenin kavalkaadissa on kiistaton. Se toimi keikkojen päätösnumerona vuosikymmenen ajan (1973-1984) ja viritti ilta toisensa perään hallit ja areenat hurmokseen, joka loi myös Springsteenille ja ESB:lle maineen legendaarisen kovana liveaktina. Vuosien varrella se kuitenkin lakkasi hengittämästä pudoten biisilistoilta Born in the U.S.A.-kiertueella vuonna 1984. Sittemmin esiintymiset ovat olleet harvinaisia (pari kertaa vuosina ’85 ja ’88), ja 90-luku vierähti liki kokonaan ennenkuin “Rosie” elvytettiin, missäpä muuallakaan kuin New Jerseyssä, viidentenätoista ja viimeisenä iltana Continental Airlines Arenalla. Sittemmin sitä on kuultu useammin aina silloin tällöin keikkojen loppuhetkillä, jolloin se jyrää edelleen vastustamattomasti. Omalla toivelistallani tämä on aika korkealla: kunpa joskus vielä osuisi kohdalle.

Spread out now Rosie, doctor come cut loose her mama’s reins
You know playin’ blindman’s bluff is a little baby’s game
You pick up Little Dynamite, I’m gonna pick up Little Gun
And together we’re gonna go out tonight and make that highway run
You don’t have to call me lieutenant Rosie and I don’t want to be your son
The only lover I’m ever gonna need’s your soft sweet little girl’s tongue
Rosie you’re the one

Dynamite’s in the belfry playin’ with the bats
Little Gun’s downtown in front of Woolworth’s tryin’ out his attitude on all the cats
Papa’s on the corner waitin’ for the bus
Mama she’s home in the window waitin’ up for us
She’ll be there in that chair when they wrestle her upstairs
’Cause you know we ain’t gonna come
I ain’t here for business
I’m only here for fun
And Rosie you’re the one

Rosalita jump a little lighter
Senorita come sit by my fire
I just want to be your love, ain’t no lie
Rosalita you’re my stone desire

Jack the Rabbit and Weak Knees Willie, you know they’re gonna be there
Ah, sloppy Sue and Big Bones Billie, they’ll be comin’ up for air
We’re gonna play some pool, skip some school, act real cool
Stay out all night, it’s gonna feel all right

So Rosie come out tonight, baby come out tonight
Windows are for cheaters, chimneys for the poor
Closets are for hangers, winners use the door
So use it Rosie, that’s what it’s there for

Rosalita jump a little lighter
Senorita come sit by my fire
I just want to be your love, ain’t no lie
Rosalita you’re my stone desire

Now I know your mama she don’t like me ’cause I play in a rock and roll band
And I know your daddy he don’t dig me but he never did understand
Papa lowered the boom, he locked you in your room
I’m comin’ to lend a hand
I’m comin’ to liberate you, confiscate you, I want to be your man
Someday we’ll look back on this and it will all seem funny

But now you’re sad, your mama’s mad
And your papa says he knows that I don’t have any money
Tell him this is his last chance to get his daughter in a fine romance
Because the record company, Rosie, just gave me a big advance
My tires were slashed and I almost crashed but the Lord had mercy
My machine she’s a dud, I’m stuck in the mud somewhere in the swamps of Jersey

Hold on tight, stay up all night ’cause Rosie I’m comin’ on strong
By the time we meet the morning light I will hold you in my arms
I know a pretty little place in Southern California down San Diego way
There’s a little cafe where they play guitars all night and day
You can hear them in the back room strummin’
So hold tight baby ’cause don’t you know daddy’s comin’

https://www.youtube.com/watch?v=kaCwTreoLvM