Bruce Springsteen – TOP56-biisit: 41 – Dancing in the Dark

Albumilta Born in the U.S.A. (1984).

Born in the U.S.A.-levy nosti 80-luvun puolivälissä Springsteenin ja E-kadun bändin yhdeksi maailman kovimmista musiikkinimistä. Levy oli täynnä popimpaa materiaalia, joka poikkesi suuresti ensimmäisten viiden levyn kitaravetoisesta rockista sekä ennenkaikkea kaksi vuotta aiemmin julkaistusta Nebraska-levystä, joka koottiin 4-raitanauhurille äänitetyistä akustista demoista. BitUSA oli jo lähellä julkaisua, mutta Springsteenin tuottaja-manageri Jon Landau tahtoi sille vielä selkeän ykkössinglen, jollainen levyltä puuttui: jotain, joka kuvaisi Springsteenin senhetkistä mielentilaa (juonsihan valtaosa materiaalista juurensa juurikin aiemmin mainitulle Nebraska-albumille). Springsteen ja Landau kävivät asiasta väittelyn, josta jonkin verran närkästyneenä Bruce kirjoitti Dancing in the Darkin.

Kosketinsoittimien ja syntetisaattorien pääosittama laulu jakaa vahvasti mielipiteitä fanien keskuudessa ja monien mielestä kyseiset soundit ovatkin aikansa eläneet jo vuosia sitten. Toisaalta juuri ajankuvanaan, vuodessa 1984, tämä laulu on omimmillaan. On myös mainittava, ettei Dancing in the Dark soundipolitiikaltaan edusta likimainkaan täydellisesti muuta Born in the U.S:A.-levyä, sillä monilla muilla raidoilla kitarat ovat vahvemmassa roolissa: tässä ne tyytyvät sivuosaan.

Käydään aluksi musiikillinen pohja: syntetisaattoririffi sekä jykevä Weinbergin rumputyöskentely ovat koko biisin pohja. Lopussa Clarence Clemons liittyy mukaan hunajaisella saksofonisoololla, jonka myötä keikkaversiossa usein nostetaan yleisön edustaja lavalle tanssimaan Springsteenin tai vaihtoehtoisesti jonkun muun bändin jäsenen kanssa. Tämähän juontaa juurensa laulun musiikkivideoon, jossa tuolloin vielä melko tuntematon Courteney Cox näytteli tyttöä, joka pääsi tanssahtelemaan Brucen kanssa.

Jossain keikka-arviossa tätä kuvailtiin yhdeksi Radio Novan kesäyöklassikoksi. Sellainenhan Dancing in the Dark juuri on. Itsellenikään se ei ole lähtökohtaisesti suurimpia suosikkeja albumillaan, mutta silti sen arvoa on hankala kiistää. Ja varsinkin silloin, kun se kesäöisin ajellessa tulee radiosta vastaan, on pakko kääntää volumea aina hitusen kovemmalle.

Tekstillisesti DitD käynnistyy juuri hetkestä, johon edellä mainittu lauluntekijä-Brucen ja manageri-Jonin riita johti. Mitään sanottavaa ei ole ja rock-tähden elämä vain pyörii ympyrää. Kuten monet julkisuuden henkilöt, myös Bruce ui tuolloin hetkittäin aika syvissä vesissä.

I get up in the evening
and I ain’t got nothing to say
I come home in the morning
I go to bed feeling the same way
I ain’t nothing but tired
Man I’m just tired and bored with myself
Hey there baby, I could use just a little help

You can’t start a fire
You can’t start a fire without a spark
This gun’s for hire
even if we’re just dancing in the dark

Visio selkenee toisessa säkeistössä: nykyhetkestä on suunta parempaan. ”I wanna change my clothes, my hair, my face”. Springsteen laittaa laulusuoritukseensakin lisää hönkää tuossa kohtaa. Hän kuin toteaa, että eihän tässä olla menossa minnekään, vaikka mahdollisuus olisi.

Message keeps getting clearer
radio’s on and I’m moving ’round the place
I check my look in the mirror
I wanna change my clothes, my hair, my face
Man I ain’t getting nowhere
I’m just living in a dump like this
There’s something happening somewhere
baby I just know that there is

You can’t start a fire
you can’t start a fire without a spark
This gun’s for hire
even if we’re just dancing in the dark

C-osan neljällä rivillä on runoutta. ”Kotiin on moni kuollut”, niinkuin suomalaisittain. Kertoja ei huomaa muuttuneensa vitsiksi, joka on jähmettynyt paikalleen.

You sit around getting older
there’s a joke here somewhere and it’s on me
I’ll shake this world off my shoulders
come on baby this laugh’s on me

”Voin jäädä tänne, mutten oikein tiedä miksi”, tuntuu viimeinen säkeistö kysyvän. Jos se tyttö antaisi edes yhden katseen, niin tämä voisi vielä kääntyä paremmaksi.

Stay on the streets of this town
and they’ll be carving you up alright
They say you gotta stay hungry
hey baby I’m just about starving tonight
I’m dying for some action
I’m sick of sitting ’round here trying to write this book
I need a love reaction
come on now baby gimme just one look

Viimeinen kertosäe ennen Clemonsin fonisooloa on hieman aiemmista poikkeava. Lentoon on hankala lähteä, sillä särkynyt sydän ja epäonnistumisen pelko painavat liikaa. Tämä pätkä hukkuu pop-ilmaisun perään, vaikka onkin vankkaa sanomaa.

You can’t start a fire sitting ’round crying over a broken heart
This gun’s for hire
Even if we’re just dancing in the dark
You can’t start a fire worrying about your little world falling apart
This gun’s for hire
Even if we’re just dancing in the dark

Dancing in the Dark on ESB-keikkojen encore-osaston perusmateriaalia. Usein pitkähköksi venyvä laulu on sovitettu rokkaavampaan muotoon mutta 80-lukua henkivät kosketinsoittimet on jätetty mukaan. Lisäksi outro-saksofonisoolo venyy aina sen mukaan, miten pitkäksi aikaa Bruce unohtuu tanssimaan yleisöstä mukaan nostetun daamin kanssa. Turun ensimmäisellä keikalla 2013 tuo yleisöstä nostettu tyttö meinasikin varastaa show’n: tuo versio löytyy tästä!

Tekijä: Atso

Lieksan rock'n'roll-skenessä varttunut, sittemmin joensuulaistunut musiikin kuluttaja. Kitara soi ja muutkin bändi-instrumentit päästävät jonkinlaisia ääniä. Albumikokonaisuudet ja keikkaelämykset kunniaan!