Bruce Springsteen – TOP56-biisit: 7 – Incident on 57th Street

Albumilta The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle (1973).

Lista jatkaa The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle-LP:llä. Incident on 57th Street edustaa samankaltaista tarinankerronnallista biisinkirjoitustyyliä kuin edeltävällä sijalla ollut New York City Serenade, mutta siinä missä NYCS kimaltelee, Incidentissä maailma on todellisempi. Jotkut ovat vetäneet tästä biisistä myös yhtäläisyyksiä legendaariseen West Side Storyyn: jengiryhmittymät tappelevat New Yorkin kaduilla taustalla, kun kerrotaan tarinaa nuorista rakastavaisista.

Tässäkin tapahtumia kuvataan henkilöiden kautta, sillä pääosassa pohjimmiltaan vallan perinteisessä Romeo & Julia-tarinassa ovat “Spanish Johnny” sekä “Puerto Rican Jane”. Lähtökohtana toimii hetki, jona Johnny (palatessaan kaupungin kaduilta myymästä seuraansa) on saanut selkäänsä ja palaa pahoinpideltynä kotiaan kohti. Hän kohtaa Janen, jolta löytyy suojaa.

“Incident” ei sisällä varsinaista kertosäkeistöä vaan teksti kulkee eteenpäin erillisissä osissa ja selvissä kohtauksissa. Alussa maahan lyöty Johnny vaikuttaa siltä, ettei tahdo palata menneisyyteensä ja epätoivoon enää koskaan tavattuaan Janen. Romantiikkaa kestääkin parin säkeistön verran: “Well like a cool Romeo he made his moves, oh she looked so fine”. Tässä vaiheessa olisi helppo uskoa, että onni kestää. Kuitenkin lopulta Johnnyn on annettava luonnolleen periksi ja palattava sinne, mistä on lähtenyt: sinne, minkä osaa.

Viimeiset kaksi säkeistön pätkää ovat mahtavasti kirjoitettuja. Johnny istuu paloportailla ja katselee alas kaupunkiin ymmärtäen kadottaneensa sisäisen palonsa, vaikka on onnellinen Janen kanssa. Kesä on edelleen pitkä ja kuuma, muttei enää kaunis. Parin kohtalo jää lopulta auki Johnnyn häipyessä yöhön entisten kaveriensa mukaan Janen jäädessä nukkumaan. “We may find it out on the street tonight baby / or we may walk until the night maybe”.

70-luvulla bändit miksattiin kuulostamaan erilaisilta: vaikka itse soitinten soundit eivät tässä olekaan aivan mahtavat, on orkesterin balanssi miellyttävä. Tilan tuntua on sekä soitannossa että äänimaailmassa, vaikka miehiä on äänessä perusbändiä enemmän. Kitarasoolot tulevat Springsteenin itsensä sormista ja onpa mies vielä 2000-luvullakin äitynyt keikoilla Incidentin outroissa silloin tällöin hienoihin tunnelmointeihin sellaisilla asteikoilla, joita ei tavallisesti häneltä kuulla. Alussa ja lopussa kuultavat pianokudelmat puolestaan tulevat levyllä Sanciousilta, keikoilla tietenkin Bittanilta. LP:llähän tämä ja seuraava Rosalita (Come Out Tonight) nivoutuvat yhteen loppu- ja alkusoitoistaan.

Monet fanit pitävät parhaimpana versiona tästä laulusta vuoden 1987 Live Collection-EP:lle taltioitua versiota joulukuulta 1980, jossa soundit ovat tanakammat ja sointi entistä sulavampaa version kellottuessa hieman päälle kymmeneen minuuttiin. Hieno otos se on, ja kannattaa kuunnella. Onpa Bruce esittänyt tätä joskus myös soolona pianolla itseään säestäen, kuten oheen liitetyllä Barcelonan keikkafilmillä.

Miksi tämä on nyt sitten tässä kohtaa listalla? Koska tarina resonoi romanttisuudessaan juuri hitusen enemmän kuin edeltävällä sijalla olleen NYCS:in. The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle levynä tuli käytyä läpi jo Aikakoneessa ja sen B-puoli on kokonaisuudessaan yksi historian parhaista levyn puolikkaista. Jonain toisena päivänä sen järjestys tällä TOP-listalla olisi saattanut olla aivan eri. Tänään näin.

Spanish Johnny drove in from the underworld last night
With bruised arms and broken rhythm in a beat-up old Buick
But dressed just like dynamite
He tried sellin’ his heart to the hard girls over on Easy Street
But they sighed ”Johnny it falls apart so easy and you know hearts these days are cheap”
And the pimps swung their axes and said ”Johnny you’re a cheater.”
Well the pimps swung their axes and said ”Johnny you’re a liar”
And from out of the shadows came a young girl’s voice said: ”Johnny don’t cry”
Puerto Rican Jane, oh won’t you tell me what’s your name.
I want to drive you down to the other side of town where paradise ain’t so crowded, there’ll be action goin’ down on Shanty Lane tonight
All them golden-heeled fairies in a real bitch fight
Pull .38s and kiss the girls good night

Oh good night, it’s alright Jane
Now let them black boys in to light the soul flame
We may find it out on the street tonight baby
Or we may walk until the daylight maybe

Well like a cool Romeo he made his moves, oh she looked so fine
Like a late Juliet she knew he’d never be true but then she really didn’t mind
Upstairs a band was playin’, the singer was singin’ something about goin’ home
She whispered, ”Spanish Johnny, you can leave me tonight but just don’t leave me alone”

And Johnny cried ”Puerto Rican Jane, word is down the cops have found the vein”
Oh them barefoot boys left their homes for the woods
Them little barefoot street boys they say homes ain’t no good
They left the corners, threw away all their switchblade knives and kissed each other good-bye

Johnny was sittin’ on the fire escape watchin’ the kids playin’ down the street
He called down ”Hey little heroes, summer’s long but I guess it ain’t very sweet around here anymore”
Janey sleeps in sheets damp with sweat, Johnny sits up alone and watches her dream on, dream on
And the sister prays for lost souls, then breaks down in the chapel after everyone’s gone

Jane moves over to share her pillow but opens her eyes to see Johnny up and putting his clothes on
She says ”Those romantic young boys
All they ever want to do is fight”
Those romantic young boys
They’re callin’ through the window
”Hey Spanish Johnny, you want to make a little easy money tonight?”
And Johnny whispered:
Good night, it’s all tight Jane
I’ll meet you tomorrow night on Lover’s Lane
We may find it out on the street tonight baby
Or we may walk until the daylight maybe

Tekijä: Atso

Lieksan rock'n'roll-skenessä varttunut, sittemmin joensuulaistunut musiikin kuluttaja. Kitara soi ja muutkin bändi-instrumentit päästävät jonkinlaisia ääniä. Albumikokonaisuudet ja keikkaelämykset kunniaan!